Logistyka sklepów internetowych w podstawowym ujęciu

0
432
Logistyka sklepów internetowych w podstawowym ujęciu

Logistyka sklepów internetowych, to wbrew pozorom dość szerokie pojęcie w branży e-commerce. Najczęściej jest rozpatrywane w obrębie dostarczenia zamówionego towaru do osoby zamawiającej. Rozważa się tutaj wiele modeli ze względu na sposób magazynowania produktów. Gdyby tylko ten aspekt brać pod uwagę, mogłoby się wydawać, że to dość prosta sprawa. Towar zostaje zamówiony i przekazany kurierowi lud odstawiony do paczkomatu. Niemniej już samo skompletowanie zamówionych rzeczy, wymaga dodatkowej aktywności, do tego dochodzi umiejętne przygotowanie paczki do wysyłki. To wszystko również składa się na pojęcie logistyki w e-commerce. Niemniej w tym artykule zajmiemy się tylko tym najbardziej powszechnym zakresem działań.

Logistyka sklepów internetowych – od własnego magazynu do fulfilment

Zatem logistyka sklepów internetowych brana jest pod uwagę ze względu na magazyn, w którym przechowywany jest towar. W związku z tym, że e-commerce drastycznie różni się od sprzedaży stacjonarnej, rozwiązań tutaj jest sporo. Po pierwsze e-sklep może posiadać własny magazyn, nawet, jeżeli będzie on się mieścił w mieszkaniu właścicieli. Po drugie może to być popularny dropshipping. Polega to na tym, że w e-sklepie oferowany jest towar, który fizycznie przebywa w hurtowni. Do niedawna ten model wykorzystywany był chętnie w przypadku produktów wielkogabarytowych. Od pewnego czasu, przedsiębiorcy korzystają z tego rozwiązania dla sprzedaży innych towarów. Z kolei fulfilment polega na oddaniu całej logistyki, a więc również magazynowania w ręce zewnętrznej firmy. I to ona jest w pełni odpowiedzialna za przyjmowanie produktów i dostarczania ich klientowi.

Logistyka sklepów internetowych – just-in-time i hybrydy

Do popularnych rozwiązań w przypadku omawiania logistyki sklepów internetowych, należą również just-in-time, którego założenia polegają na tym, że w e-sklepie udostępnia się wszystkie towary, należące do określonej hurtowni lub kilku tego rodzaju punktów. Model – zdaje się – wymagający nieustannej uwagi i trzymania ręki na pulsie tak, aby zamawiany produkt, rzeczywiście nadal był dostępny w miejscu, gdzie jest magazynowany. Ostatnim modelem, na który warto zwrócić uwagę, to wszelkie rodzaje hybryd, które łączą poszczególne rozwiązania. Mogą one prezentować się na przykład w ten sposób – sklep oferuje własne produkty, powiedzmy torby, szyte na miejscu, a jednocześnie wspiera się podobnymi towarami, oferowanymi przez hurtownie.

Mocne i słabe strony

Nie jest tajemnicą, że każdy ze wspomnianych wyżej modeli logistycznych posiada swoje mocne i słabe strony. Od planu biznesowego e-commerce zależy, który z nich będzie spełniał swoje zadanie. Wymaga to rzecz jasna dobrej orientacji, wyliczenia kosztów i podjęcia odpowiedniej decyzji. Najczęściej też przedsiębiorcy decydują się na te rozwiązania wraz z rozwojem swojego e-sklepu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here